Erik Larsen & Søn

DynamicWeb-løsning med B2B og B2C e-handel med PIM

Erik Larsen & Søn styrker sin digitale tilstedeværelse med en skreddersydd nettbutikkløsning.

For mer enn 80 år siden, i 1939, åpnet Erik Larsen dørene til en verden av høykvalitets jern og stål. Siden den gang har de levert innovative profil-løsninger, stålledd, rør og tilkoblinger for fallbeskyttelse, sveise- og skrufrie tilkoblinger av stålkonstruksjoner og byggingen av fleksible skinnesystemer for dansk bygg- og anleggssektor, sivilingeniørarbeid og industri.

The Challenge

Optimering av B2B e-handel

Erik Larsen & Søn styrker sin digitale tilstedeværelse med en skreddersydd nettbutikkløsning.

Erik Larsen & Søn ønsket å styrke digitaliseringen av selskapet og implementere en avansert og brukervennlig nettbutikkløsning rettet mot B2B-kunder. Målet var å: 

  • Gi kundene bedre og raskere service på en personaliseret digital plattform. 
  • Gjøre det enkelt for kundene å se sine egne priser og tilhørende tilbud for ulike byggeprosjekter. 
  • Gi kundene enkel tilgang til fullstendige og korrekte masterdata for alle produkter. 
  • Gjøre det mulig for kundene å oprette ulike avdelinger og tildele ansatte til dem, og la kundene selv administrere de ansattes rettigheter. 
The Solution

En løsning som takler komplekse utfordringer

For Erik Larsen & Søn var kravene til en fremtidig løsning annerledes: 

  • Løsningen skulle kunne håndtere kundespesifikke priser basert på ulike parametere, inkludert kundegrupper og kunder osv. I tillegg måtte den kunne håndtere ulike typer rabatter og individuelle avtaler.
  • En tilbudsfunksjonalitet der kundene kan be om tilpassede tilbud basert på spesifikke behov og større mengder anbudsdokumenter.
  • Det skal være ulike nivåer av kontotilgang der en administrator hos Erik Larsen & Søns kunde kan opprette medarbeidere og tildele dem ulike rettigheter, f.eks. om de kan se priser, hvilket sortiment de kan se, adresser de kan bestille til osv.
  • Det skal være mulig å håndtere og presentere tekniske produktdata, levert fra PIM, med automatisk kategorisering av nye produkter fra ERP, nedarving av attributter og produktfiltre overført til eCommerce.

Med Dynamicweb eCommerce som løsning har Erik Larsen & Søn tatt skrittet mot en avansert B2B-nettbutikk som møter de komplekse utfordringene knyttet til prising og kundehåndtering. Denne innovative plattformen gjør det mulig for kundene å tilpasse priser og tilbud basert på kundegrupper, produktkategorier og volum. Samtidig har selskapet introdusert et administrasjonsverktøy som gir kundene kontroll over brukerrettighetene og skaper en personlig opplevelse. Med alt fra prisforespørsler til favorittlister og selgerstøtte har Erik Larsen & Søn utviklet en digital infrastruktur som overgår kundenes forventninger.

Vi ønsker å sikre at kundene våre får en best mulig opplevelse når de handler på et tidspunkt som passer dem. Derfor må vi sørge for at produktdataene alltid er fullstendige, nøyaktige og lett tilgjengelige, og at de enkelt og intuitivt kan finne de riktige produktene til de riktige prisene. Samtidig har kundene våre ulike ønsker om hvilke rettigheter de ulike brukertypene skal ha. 

The Result

Optimalisert B2B-nettbutikk: Tilpassede priser og brukerrettigheter

Resultatet er en brukervennlig nettbutikk med et PIM-system der kundene kan se riktige priser og styre hvilke medarbeidere som har tilgang til nettbutikken og hvilke rettigheter de har. Det finnes favorittlister som kan tilpasses etter kundens ønsker. 

Med strømlinjeformet produktdatahåndtering fra PIM er selskapet i stand til å gi kundene nøyaktig og omfattende informasjon på tvers av nettbutikkene. Dette har ikke bare effektivisert forretningsprosessene, men også styrket kundeopplevelsen og banet vei for mer konkurransedyktig B2B-handel i byggebransjen.

Segment

eCommerce og PIM

Location

Danmark

Partners

Flex Media